Förberedelser inför din träningsresa

Har du en träningsresa eller vandringstur utomlands inplanerad och behöver lite extra motivation, för att göra din vardag mer aktiv så att du är rätt förberedd inför ditt äventyr? Med några få enkla justeringar i vardagen, kan du få in mer steg och aktiva timmar, utan att du måste kompromissa med jobb eller din produktivitet under dagen.

Promenera eller cykla mellan destinationer

Beroende på vilken typ av resa du tränar inför, är det viktigt att du förutom vardagliga aktiviteter även inkluderar styrketräning och mer intensiva träningspass i ditt schema. 

Men du kan också komma väldigt långt, genom att planera din dag och välja ett mer aktivt transportmedel istället för att åka bil eller kommunalt. Till jobbet, skolan eller matbutiken kan du till exempel ta din cykel eller promenera om det inte rör sig om alltför långa sträckor. Detta gör att du kan vara mer produktiv under dagen, för att sedan fokusera på lite mer intensiva träningspass under morgonen eller kvällen.

Håll dig aktiv på jobbet

Du kan även använda dina jobbtimmar, till att få in mer aktivitet och hålla dig hälsosam. Genom att införskaffa ett höj och sänkbart bord med vev, kan du sträcka på kroppen och hålla formen längre, än om du sitter ner hela dagen.

Dagens lunch eller fikarast, kan du även utnyttja till fullo. Sträck på benen och ta en kort promenad eller om ditt företag har en gymlokal eller tillgång till träningsmaskiner, kan du även nyttja detta under lunchen. Detta gör att du har mer tid över efter jobbet, som du istället kan fokusera på en annan typ av träning.